We zijn er! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Floortje Bont - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Floortje Bont - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Blijf op de hoogte en volg Floortje

11 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Daar zijn we dan! Dag 1 en 2 in Suriname is een feit!
Gisterochtend stond de wekker vroeg om het koude, besneeuwde Nederland te verlaten voor het tropische en zonnige Suriname. Aangekomen op Schiphol hebben we de koffers geseald en ingeleverd. Als verrassing stonden, naast natuurlijk onze ouders, zusje en vriend de meiden van V&D ons op te wachten om ons uit te zwaaien. Daar begon het janken al.. Afscheid nemen is nooit leuk!

Toen we eenmaal door de douane waren en in het vliegtuig zaten kon het dan echt beginnen. Een reis van 8,5 uur met heel wat filmpjes en veel eten (de eerste roti was een feit!) verder bracht ons op vliegveld Johan Pengel. Daarna is het nog ruim een uur naar Paramaribo met de auto. Gelukkig hadden we een pick-up! Doordat we wat langer moesten wachten op de bagage werd het al donker tegen de tijd dat we konden gaan rijden. Aan het verkeer in Suriname moeten wij nog wel even wennen!! Naast dat ze hier links rijden, rijden er ook genoeg scootertjes zonder licht en zijn de wegen ontzettend smal. Een aantal keer hebben we de koplampen wel heel dichtbij zien komen. Daarnaast waren de remmen en bandjes ook niet wat het moest zijn en klonk er hier en daar wat gepiep, al met al een avontuurlijk tripje. Gelukkig kwamen hitjes van o.a. Broederliefde uit de boxen waar we op mee konden zingen. De Nederlandse hitjes hoefden we iig niet te missen. We waren erg nieuwsgierig naar ons huis, eenmaal aangekomen wachtte onze nieuwe huisgenootjes ons op. We wonen samen met vier andere studenten uit Nederland (en 1 uit België, allééé). Erg leuke meiden, we werden goed ontvangen en kregen meteen allerlei tips met do’s en don’ts. Daarnaast kregen we onze kamer toegewezen door de ‘conciërge’ van het terrein, Guno! Een typisch Surinaamse man en super aardig. Hij doet alles voor je, inclusief de was, klamboe’s maken, etc.

Ook de muggen heten ons van harte welkom. Mau was gestoken in haar ooglid, en zag eruit alsof ze de hele dag aan het knipogen was. Alle Surinamers gaan daar mooi in mee, want als Nederlands meisje word er de hele dag naar je getoeterd of word je aangesproken. Dat is voor ons Hollanders ietwat ongemakkelijk en even wennen, maar dat schijnt hier normaal te zijn.

Onze eerste avond hebben we goed ingeluid met lekker Surinaams eten bij Zus&Zo met een echt Parbo biertje (of 3). Een heel leuk restaurant/café met een leuke sfeer en mooie lichtjes waar veel toeristen op af komen.
Na dit heerlijke maaltje hebben we ons eerste huisfeestje hier in Su bezocht. Veel Nederlandse stagiaires, drank en gezelligheid maakten de avond compleet. Maar na een paar uurtjes besloten we om de jetlag te accepteren en zijn we op tijd naar huis gegaan om nog wat uren slaap te pakken. Dat was hard nodig want de dorgoe (Surinaamse rum) heeft vooral bij Mau de sporen achter gelaten #brakkie.

Al met al is onze eerste indruk heel goed! Het warme weer, gevoel van vrijheid en avontuur bevalt ons tot nu toe wel. Maandag gaan we kennis maken met de diëtistenpraktijk waar we ons onderzoek gaan doen, maar voor dit weekend hebben we nog plannen zoals een BBQ bij Overbridge. We houden jullie snel weer op de hoogte met wat mooie kiekjes of een leuk verhaaltje!

• 11 Februari 2017 - 18:53

Fieny En Joop:

Hallo Mauflo
    Jullie reisverslag gelezen ,we waren erg onder de indruk,en zijn blij dat jullie goed zijn aangekomen.
    We hopen dat het werk dat jullie gaan, goed bevalt. niet te veel drinken en nog veel goeds toegewenst
    op jullie stage
    Groete van ons beiden

• 11 Februari 2017 - 22:53

Mechtild:

Wauw meiden.. leuk om jullie avontuur te lezen! Ongelooflijk hoe snel jullie contact hebben en al zoveel hebben gedaan! Qua feesten niet zo veel verschil met Groningen