Onze eerste trip en kennismaking met Goodfood! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Floortje Bont - WaarBenJij.nu Onze eerste trip en kennismaking met Goodfood! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Floortje Bont - WaarBenJij.nu

Onze eerste trip en kennismaking met Goodfood!

Door: Mau & Flo

Blijf op de hoogte en volg Floortje

13 Februari 2017 | Suriname, Paramaribo

Trip Overbridge
Inmiddels hebben we onze eerste trip achter de rug. Via SuForYou (organisatie voor Nederlandse studenten) zijn we in 3 busjes met zo'n 50 Nederlandse en Belgische studenten naar Overbridge River Resort gegaan. Overbridge is een recreatieoord waar je de hele dag lekker kan relaxen in het water, in de hangmat of in de hutjes. Tussen alle palmbomen hadden wij met de groep ook een hutje. Hier werden het eten en bbq's gestald want er stond een overheerlijke barbecue op de planning. We kregen onder andere kipkluifjes en oer-Hollands hamburgers met friet. Zo kwamen we de dag wel door, lekker zwemmen, zonnen en eten en drinken. Daarnaast hebben we contacten gelegd met wat andere Nederlandse studenten. Zo kwamen we zelfs andere studenten uit Grun tegen, super leuk! Op een gegeven moment vonden Flo en ik het tijd voor wat activiteit, we hadden bedacht om met wat jongens mee te gaan volleyballen. Dit liep helaas niet heel erg goed af voor mij.. M'n duim klapte dubbel tijdens het slaan van de voetbal (een volleybal was niet aanwezig). Auw! Het volleyballen was zo van korte duur, want ik was meteen uitgeschakeld. Op naar de EHBO dus, het ging er wel even wat anders dan in Nederland. Hij begon m'n hand helemaal te masseren en pijn te doen (dit bleek goed te zijn). Het was een aardige Surinaamse jongen die uiteindelijk concludeerde dat m'n duim niet gebroken was maar zwaar gekneusd. Met tijgerbalsem op verliet ik de EHBO post. Zo mocht Flo meteen al m'n knoop van m'n broekje dichtdoen toen we Overbridge verlieten. Ik ben er achter gekomen dat je toch meer doet met je duim dan ik dacht. Opmaken is bijvoorbeeld ook vrij lastig haha! Maargoed, volgende week is het vast al stukken beter. Ook de weg terug was erg bijzonder. Op een gegeven moment reden we op een weg, nouja weg, het was meer een zandpad met enorme diepe gaten. Het busje slingerde van de ene kant naar de andere kant van de weg om de gaten zoveel mogelijk te vermijden. Het schijnt daar heel normaal te zijn! Ja, het links en roekeloos rijden in Su moeten we nog even aan wennen. Al met al een super leuke en relaxte dag gehad. We zijn er nog maar net, maar wat is Suriname bijzonder en wat heeft het mooie plekken!

Kennismaking met de praktijkbegeleider van Goodfood (diëtisten praktijk)
Vandaag hadden we de eerste afspraak staan met onze praktijkbegeleider voor het afstudeeronderzoek. We namen de taxi naar de Doebriestraat waar de praktijk gevestigd is. We troffen een klein schattig wit met rood huisje aan. We werden vriendelijk begroet door de klusjesman/schilder van Goodfood, Humphrey. Wat een charmeur is dat, hij had meteen bloemetjes voor ons geplukt en in een glaasje met water gezet. We moesten even wachten en kregen van hem te horen dat de praktijkmanager (Jennifer) nog op vakantie was (hiermee hadden we een afspraak). Nu was de andere diëtist van Goodfood wel aanwezig en hadden we daarmee een gesprek. Een erg leuke meid en ook Nederlands (heeft destijds stage gelopen bij Goodfood). Ze werken er met z'n 2en in de praktijk, Jennifer is zelf van Surinaamse afkomst en heeft voorheen in Amsterdam gewoon. Het gesprek was erg leuk en interessant. Ze zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een Goodfood Caribbean Diet. Dat houdt in dat ze de Surinaamse gerechten op een gezondere manier willen introduceren. Naast gezonde voeding willen ze hierin ook beweging, slapen en gedrag meenemen. Voor dit nieuwe afslankprogramma gaan wij een aantal dingen ontwikkelen en daarnaast onderzoek doen. Flo en ik gaan deze week ons inlezen en hierbij een passende onderzoeksvraag bedenken. Donderdag om 11u hebben we weer een afspraak, ook met Jennifer erbij. En dan gaan we gezamenlijk kijken naar mogelijkheden! Was erg leuk en we mogen doordeweeks gewoon thuis werken. Ook hebben we de opdracht gekregen om komende twee weken informatie te verkrijgen over de verschillende Surinaamse gerechten, supermarkten en producten. We moeten voor hun dan een kleine presentatie geven! We gaan dus deze weken lekker rondneuzen bij alle markten, supermarkten, eettentjes en dergelijke. Na het gesprek zijn we op sight seeing tour gegaan door Paramaribo. Zo heb je een grote centrale markt langs de Waterkant, hier verkopen ze veel groente en fruit en allemaal andere prutjes. Wat een verschillende mensen liepen daar rond. Als blanke (bakra) wordt je daar wel aangekeken, en met name de mannen vinden je erg interessant. Ze fluiten bijvoorbeeld naar je of begroeten je alsof je hun vriendin bent. Hier moeten we even aan wennen, maar gewoon negeren is op dit moment wat we doen haha! Verder hebben we het Presendentieel gebouw van Suriname en Fort Zeelandia gezien. Ook zijn we door de palmentuin gelopen, dit is tuin vol met hoge palmbomen. Eenmaal thuis aangekomen waren onze voeten wel moe en hebben we wat verkoeling gezocht in ons zwembad heerlijk! En ja toen stond er toch wel een Nederlandse maaltijd op het menu, Pasta Bolognese jammie..

In Nederland ligt iedereen waarschijnlijk al op 1 oor dus welterusten! We zullen jullie elke week op de hoogte gaan houden met onze avonturen. De bedoeling is dat we elke maandag een blog gaan schrijven!

Kusjes uit Su

• 14 Februari 2017 - 10:02

Anneke:

Prachtig verslag net of ik er zelf bij ben !! Haha

• 14 Februari 2017 - 12:09

Joop Steller:

Hallo Flo en Mau
    We hebben jullie avonturen gelezen,en daaruit opgemaakt dat jullie het naar de zin hebben.Hoe is het met je duim mau,we hopen dat het geen invloed heeft op je werk,Jullie moeten maar goed je best doen. het is hier zonnig en Koud. we zijn blij dat het goed Gaat.
    Ontvang de groeten van
    Oma en Opa

• 15 Februari 2017 - 18:42

Nanda Steller:

Hoi Maureen en Floor, leuk om jullie avonturen te lezen. Heel veel plezier daar, als ik het zo lees dan komt dat helemaal goed. Wanneer komen er wat foto's ??

Groeten Nanda

• 19 Februari 2017 - 00:00

Chris:

Hi meiden!
    Wat ontzettend leuk om jullie avontuur te volgen! Het klinkt allemaal relaxed en het lijkt alsof jullie je al aardig thuis voelen...Dat is een goed teken! Wat een leuke uitdaging om de Surinaamse keuken wat aan te passen, vernieuwend en gezond. Een leuke opdracht dus. Ik ben benieuwd hoe jullie dat gaan aanpakken.
    Heel veel succes en vooral veel plezier! X Chris